بنام خدا
فرازهایی در این زیارت وجود دارد که پیام عاشورا دراین عبارات بیشتر متبلور است . یکی از بارزترین آنها این است که میشود بیان کرد که بر گرفته از فرهنگ و روح قرآن است...
برئت الی الله و الیکم منهم و اتقرب الی اللهثم الیکم بموالاتکمو موالاه و لیکم وبالبرائه من اعدائکم و الناصبین لکم الحرب و بالبرائه من اشیاعهم و اتباعهم انی سلم لمن سالمکم وحرب لمن حاربکم وولی لمن والاکم عد و لمن عاداکم فاسئل الله الذی اکرمنی بمعرفتکم و معرفه اولیائکم و رزقنیالبرائه من اعدائکم ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الاخره و ان یثبت لی عندکم قدم صدقفی الدنیا و الاخره....... یعنی: بیزاری می جویم از آنها(جنگ افروزان)و از خداوندتقرب می جویم و سپس دوستی با شما و دوستی دوست شما و بیزاری از دشمنان شما و جنگ افروزان و برپاکنندگان نبرد با شما و بیزاری از همراهانشان ؛ من صلح هستم با هر که مسالمت دارد با شما و دشمنم با آنکه با شما در نبرد است پس درخواست میکنم از خدایی که گرامی داشت مرا به معرفت و دوستان شما و به من روزی بیزاری از دشمنانشان را واینکه قرار دهد مرا با شما در دنیا و آخرت و ثابت و پابرجا بدارد نزد شما قدم راستی مرا در دنیا و آخرت. یکى از اصولى که قرآن بر آن اصرار دارد، عشق به خوبان و خوبىها و تنفر از بدان و بدى ها است . قرآن مى فرماید: فلمّا تبیّن له انّه عدوّ للّهتبرّء منه انّ ابراهیم لاوّاه حلیم آن گاه که براى ابراهیم آشکار شد که او دشمن خداست از او بیزارى جست ، با آنکه ابراهیم بسیار دلسوز و بردبار است پیامبر (ص)ماءمور است که به مشرکان بگوید: انّنى برىٌ ممّا تشرکون من ازآنچه شما شریک خدا قرار مى دهید بیزارم. البته نکته دیگری که می توان به آن توجه داشت که در زیارت عاشورا اشاره شده است و به نوعی با فلسفه عاشورا و قیام امام حسین در ارتباط است قیام در مقابل ستم با پیروی از امام و راهبر ظاهر که در زمان غیبت حضرت مهدی(عج) جانشین آن یعنی ولی ولی فقیه برحق میتواند این مسیر را رهبری کند دراین فراز اشاره شده است ...طلب ثاری کم مع امام هدی ظاهر ناطق بالحق منکم .... درزیارت عاشورا به امام حسین (ع)و یارانش صد مرتبه سلام مى دهیم و در مقابلبه دشمنان او که دشمنان دین و خدایند، صد بار لعنت مى کنیم . تکرار پرتاب سنگ درسرزمین منى به شیطان و تکرار لعنت در زیارت عاشورا، نشان دهنده ى آن است که باید بامحبّت خوبان و بغض دشمنان خو بگیریم و خو گرفتن در اثر تکرار است . حضرت على (ع)متولّد کعبه و خانه زاد خداست ، خداوند مى فرماید: به دور کعبه بچرخید تا درطواف خانه خدا عشق على و فکر و راه او در جان شما جاى گیرد. انسان بى عشق و تنفّر،همانند حیوانى است که فقط نفس مى کشد. در هر شبانه روز ده مرتبه از خداوند مىخواهیم که ما را در راه اولیاى خود ثابت قدم بدارد؛ اهدنا الصراط المستقیم صراط الّذین انعمت علیهم و از راه منحرفان و غضب شدگان بیزارى مى جوییم غیر المغضوب علیهم و لا الضّالّین سنگ کعبه را مى بوسیم ، ولى از سنگ جمرات با پرتاب سنگریزه هابه آن ، ابراز نفرت مى کنیم . روز عرفه به عشق حسین (ع)و دعاى او اشک مىریزیم ، ولى فرداى آن در عید قربان ، کارد بدست خون مى ریزیم و قربانى مى کنیم . بایک دست دعا و با دست دیگر سلاح . ما نفرین و لعن به دشمنان خدا را از انبیا یادگرفته ایم ؛ لعن الّذین کفروا من بنى اسرائیل على لسان داود و عیسى بن مریم کافرانبر زبان داوود و عیسى بن مریم لعن شده اند.