99 نصایح مرحوم میرزا جواد تبریزی(ره) - شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ـ در سفارش به هشام : مبادا که حکمت را فرو افکنی و آن را نزد نادانان بنهی . [امام کاظم علیه السلام]

بنام خدا

سلام دوستان

بدون مقدّمه گوشه از نصایح مرحوم آیت الله العظمی شیخ جواد تبریزی را برای شما میزارم تا شاید که همه ما بتوانیم گوشه ای از این  سخنان عالمانه را جامه عمل بپوشانیم

چه راهى را انتخاب کنیم تا بتوانیم در آخرت رستگار باشیم؟
بسمه تعالى؛ نعمت هدایت را شکرگزارى کنید و با تمسک بذیل عنایت اهل بیت (علیهم السلام) و توسل بایشان (علیهم السلام) و ادامه راه تقوى و عمل به وظائف انشاء الله به مقصود که نجات از مهلکات و رستگارى در آخرت است نائل خواهید شد. والله المسدّد.

خواهشمندم این جانب دانش آموز سال دوم راهنمائى را نصیحت فرمایید تا بتوانم موفق باشم انشاء الله تعالى.
بسمه تعالى؛
خداوند متعال را بر این نعمت سپاس گویید که بر شما منت نهاده و اسلام و ایمان و توجه به یادگیرى احکام و انگیزه تخلّق به اخلاق اسلامى را نصیب شما نموده و توفیق تحصیل بشما عنایت فرموده است. سعى کنید با توجه به پروردگار متعال و توسل به پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) در انجام واجبات و دورى از گناهان و توجه به روز حساب کوشا بوده و ایمان خود را بیمه سازید و در یادگیرى علوم و تخصص خدمتى به جامعه مسلمین و سعى در عزت اسلام و مسلمین بنمایید و از معاشرت با دوستان مشکوک و ناشناخته پرهیز نمایید که شخص بدوستانش شناخته مىشود. خداوند به شما توفیق بیشتر عنایت فرماید، والله الموفق والمعین.

جوانى 17 ساله هستم بفرمایید در چه مجالسى شرکت کنم و چه وقت از شبانه روز را براى شرکت در مجالس عزادارى انتخاب نمایم؟
بسمه تعالى؛
با توجه به تناسب سن شما و وجوب تعلیم و تعلم احکام دین لازم است به مجالسى بروید که در آن استفاده احکام دینى و اصول اعتقادى و اخلاق بشود و عزادارى بصورت روضه خوانى و سینه زنى بطور معمولى انجام بگیرد و ابتداى شب و وقت صبح را براى شرکت در آن مجالس انتخاب کنید تا به عبادات و کار روزانه شما هم ضرر نزنید، والله الموفق.

اینجانب معلم مقطع دبستان هستم، اینجانب را نصیحت فرمایید.
بسمه تعالى؛
فرزندان مردم در دست شما امانت هستند در حفظ امانت کوشا باشید. دلهاى نونهالان آماده پذیرش هر گونه تلقینى است سعى کنید که با زبان کودکانه حقایق فطرى دین را به آنان بیاموزید و آنان را با مهر و عطوفت نسبت بخود و تعالیم الهى مهربان کنید تا سخن حقّ هر چه بیشتر در دلهاى پاکشان جایگزین شده جزء جانشان گردد، خداوند بشما توفیق روزافزون عطا فرماید، والله الموفق.

طلبه جوانى هستم نصیحتى بفرمایید؟
بسمه تعالى؛
در تحصیل علوم دینیه کوشا باشید بدون زحمت و مشقّت انسان بجائى نمىرسد، و در امور خود رضاى خدا را در نظر بگیرید و تابع هواى نفس نباشید، وفقکم الله لمرضاته.

با توجه به اینکه اینجانب در سن 17 سالگى مىباشم نمىدانم که به حوزه بیایم یا به دانشگاه بروم، بفرمایید بنده را راهنمایى نمایید؟
بسمه تعالى؛ لازم است از افراد با استعدادى که اطمینان دارند اگر زحمت بکشند مىتوانند به مقامات عالى علمى و عملى نائل شوند و منشأ خدمات دینى گردند عده اى از آنها به حوزه هاى علمیه بیایند و با معارف دینى و احکام شرعیه آشنا شوند تا بتوانند خدمات دینى که جامعه مؤمنین به آن احتیاج دارند انجام دهند، البته اجر اخروى اینها قابل قیاس با کسانى که اشتغال به سائر علوم دارند نیست، گرچه اشتغال به علوم دیگر که جامعه به آن احتیاج دارد هم لازم است و اگر بقصد قربت آن علوم را تعلم کنند مستحق ثواب و اجر خواهند بود، ان شاء الله تعالى، والله الموفق.

برنامه روزانه یک شخص مسلمان چگونه باید بگذرد؟
بسمه تعالى؛
بر مسلمانان لازم است که در تمام دوران عمر خود از نوجوانى و جوانى و پیرى زندگى را بر طبق موازین و احکام دین مبین اسلام تنظیم نمایند بنحوى که در هر دوران برنامه مناسب با آن از تحصیل علم و کار و کوشش و تلاش و یا خانه دارى داشته باشند که در آخر عمر پشیمان و نادم نگردند، ساعاتى براى عبادت و انجام واجبات قرار دهند، و زمانى را صرف فراگیرى احکام دین و معارف و اخلاق کمالیه و تهذیب نفس بنمایند، همانگونه که زمانى هم براى نیاز خود از امر دنیا در آنچه بر او حلال و ستوده است قرار مىدهند، والله الموفق.

با توجه به اینکه دانش آموز هستم با چه کسانى معاشرت کنم و چه نصیحتى مىفرمایید؟
بسمه تعالى؛
بدانید که جوانى سرمایه بزرگى است ولى زودگذر که قابل برگشت نیست لذا از افرادى که معاشرت با آنان عمر انسان را هدر مىدهد بپرهیزید و در انجام وظائف شرعى و تحصیل کمالات کوشا باشید و با یاد خدا و عنایت به حساب قیامت و توجه و توسل به ائمه اطهار (علیهم السلام) سعادت دنیا و آخرت خود را تضمین کنید، والله الهادى الى سواء السبیل.

با توجه به اینکه طلبه جوان هستم چگونه به موفقیت نائل شوم؟
بسمه تعالى؛
طالب علم که داراى استعداد مناسب باشد با رعایت تقوى، داشتن استاد خوب و زحمت کشیدن و پرهیز از تضییع اوقات ان شاء الله به موفقیت نائل مىگردد، والله العالم.

با توجه به اینکه جوانى هستم نصیحتى فرمایید؟
بسمه تعالى؛
سعى کنید یاد خداوند متعال و قیامت را در دل خود زنده بدارید و از معاشرت با اشخاص و کارهائى که دل را سیاه و سلب توفیق مىکند بپرهیزید و از مجالس معصیت اجتناب کرده و عمر خود را که گرانبهاترین سرمایه شماست تباه نکنید، والله الموفق.

چگونه غلبه بر نفس حاصل مىشود و رضایت خدا در تحصیل چگونه حاصل مىشود؟
بسمه تعالى؛
چنانچه بوظائف شرعیه که در رساله ذکر شده است عمل کنید همان عمل کردن به آنها غلبه بر نفس است و بیش از آن چیزى بر شما نیست و بواسطه عمل به وظائف رضایت پروردگار و توجه ائمه اطهار (علیهم السلام) در تحصیلتان حاصل خواهد شد، انشاء الله تعالى. والله الموفق والمعین.

چه کنیم که خداوند متعال از ما راضى باشد و به چه کتابى جهت کسب فیض اخلاقى مراجعه کنم؟
بسمه تعالى؛
اگر به وظائف شرعىتان عمل کنید خداوند متعال از شما راضى مىشود براى استفاده از مطالب اخلاقى مىتوانید به خلاصه معراج السعادة که مرحوم حاج شیخ عباس قمى (رحمه الله) آنرا خلاصه کرده مراجعه کند، والله الهادى الى سواء السبیل.

طلبه جوانى هستم که بعد از بررسى زیاد شروع به خواندن درس طلبگى نموده ام نصیحتى بفرمایید؟
بسمه تعالى؛
درس خواندن براى خدا از بهترین اعمال است و زحمات و مشقّات آنرا باید تحمّل نمود تا انشاء الله بدرجات عالیه علم و عمل رسید، درسهائى را که ضعیف هستید در روزهاى تعطیلى و ایام فراغت بطور جدّى تقویت کنید و بر خداوند بزرگ توکّل کنید، انشاء الله موفق خواهید بود، والله الحافظ.

طلبه اى هستم که همواره دوست داشته ام سرباز مخلص امام زمان (عج) باشم نصیحتى بفرمایید؟
بسمه تعالى؛
توجه به خداوند متعال و یاد قیامت و محاسبه اعمال را حتّىالمقدور هم در سرلوحه و هم در خاتمه اعمال خود قرار دهید و در راه تحصیل با توکل به خداوند متعال و توسل به ائمه اطهار (علیهم السلام) بکوشید و در استفاده از جوانى و سرمایه عمر کمال مراقبت را بنمائید که زودگذر است و فرصتها از دست مىرود آنها را غنیمت بشمارید و توفیق را از خداوند متعال بخواهید و از دوستان و هم نشین که عمر را تباه مىکنند بپرهیزید، والله الموفق.

جوانى دانش آموز هستم که با کمک خداوند متعال مشغول تحصیل و کارهاى علمى هستم نصیحتى بفرمایید.
بسمه تعالى؛
یاد خدا و حساب قیامت را حتىالمقدور در اعمال خود در نظر داشته باشید و با توکل به خداوند متعال تحصیل نمایید و با دقت و نشاط کارهاى علمى خود را ادامه دهید و سرمایه عمر بالاخص جوانى را غنیمت بشمارید که زودگذر است، خداوند بشما توفیق عنایت فرماید، والله العالم.

جوانى هستم که احتیاج به نصیحت شما دارم؟
بسمه تعالى؛
شمارا سفارش مىکنم به اینکه قدر جوانى خود را بدانید که نیروى جوانى زودگذر است، و مراقب باشید که عمر و جوانى در امورى که مهم نیست تل نشود، و شما را به رعایت تقوى و تحفظ بر نمازها خصوصاً نماز اول وقت سفارش مىکنم، امیدوارم که با سعى و تلاش در فراگیرى علم و مراعات مسائل شرعیه به مراتب عالیه نائل گردید، والله العالم.

جوانى هستم که احتیاج به نصیحت شما دارم و وظیفه فعلى بنده چه مىباشد؟
بسمه تعالى؛
وظیفه فعلى شما عمل به واجبات و ترک محرمات است که اهم امور مىباشد و باید در راه تقوى و اخلاص از گفتار متفرقه و راهنمائىهاى گوناگون و اذکار القائى دیگران پرهیز کنید، همان احکام مذکور در رساله عملیه با مواظبت بر توجه به خداى عزّ وجلّ و توسل برسول اکرم و بائمه اطهار (علیهم السلام) براى شما راهگشاست، والله الموفق المعین.

به چه کسانى در جهت اخذ عقاید حقّه و احکام الهى مراجعه کنم؟
بسمه تعالى؛
به علماء متبحر و کسانى که عمرشان را در تنقیح عقائد حقه و احکام الهیه صرف کرده اند رجوع نموده و از آنها سؤال که خداوند تعالى مىفرماید "فاسألوا أهل الذکر إن کنتم لا تعلمون"، والله العالم.

طلبه اى هستم که در حال خواندن مقدمات مىباشم این بنده حقیر را نصیحتى بفرمایید؟
بسمه تعالى؛
جوانى و اوقات گرانبهاى آنرا مغتنم بشمارید در تحصیل کمالات علمى و عملى جدیت کنید، بدنبال استادى بروید که هم از علم او استفاده کنید و هم در عمل از او درس بگیرید، از حضور در مجالسى که خدا را از یاد انسان مىبرد اجتناب کنید، قصدتان در تحصیلات این باشد که در آینده به دین و مذهب حقه جعفریه خدمت کنید، انشاء الله تعالى.

با توجه به اینکه اینجانب طلبه مىباشم بینش سیاسى چگونه بدست آورم؟
بسمه تعالى؛
بینش سیاسى بوسیله تحصیل و تجربه مىتوان بدست آورد، البته باید آنرا نزد اهل خبره که متدین هستند کسب نموده تا مبادا دین را قربانى سیاست بنماید، والله الهادى الى سواء السبیل.

مراکز اسلامى موجود در سر تا سر کشور به چه کسانى باید رجوع نمایند؟
بسمه تعالى؛
حوزه هاى علمیه مرکز تعلیم و تعلم معارف دینى و احکام شرعیه و تربیت علماء دین است که منشأ خدمات دینى مىباشند، و بقاء دین در نظر مردم بخاطر زحمات همین علماء است که در راه تبلیغ دین و حفظ آن متحمل شده و مىشوند بدینجهت حوزه هاى علمیه اهمّ مراکز دینى حساب مىشوند و سائر مراکز اسلامى باید به علماء دین مراجعه کرده و رهنمودهاى آنها را معیار عمل خود قرار دهند، والله العالم.

با توجه به اینکه اینجانب دانش آموز هستم بفرمایید از خواندن چه کتبى اجتناب کنم؟
بسمه تعالى؛
کتابهائى که موجب گمراهى یا تشکیک در اصول دین و سستى در عمل به احکام یا فساد اخلاق بشود، باید اجتناب نمود، والله المسدد.

با توجه به اینکه اینجانب طلبه هستم در مناظره هاى علمى چگونه باید باشم؟
بسمه تعالى؛
توصیه اینجانب به شما اینست که ابتداء به درس اهمیت دهید و از نظر علمى و اخلاقى خود را پرورش دهید و در مجادلات علمى سعى شود از جاده انصاف و اعتدال خارج نشوید و همیشه و همه جا استدلال و منطق را پایه مباحثات و گفت و شنودهاى خویش قرار دهید انشاء الله که موفق باشید و همت کنید اعمالى که موجب تفرقه و اختلاف بین مسلمانان است صورت نگیرد، والله العالم.

جوانى هستم که جهت انتخاب رشته تحصیل مردد شده ام بفرمایید چه کنم درس طلبگى شروع نمایم یا به دانشگاه بروم؟
بسمه تعالى؛
چنانچه از خود اطمینان دارید که بتوانید بر مشکلات غالب شده و در آینده فرد مفیدى خواهید شد بطورى که نیاز حوزه یا مسلمین را برطرف کنید در این صورت به حوزه آمدن بهتر است و الاّ رشته مورد نیاز مسلمین را در دانشگاه انتخاب کرده و از آن طریق وظیفه خود را انجام دهید، والله الهادى الى سواء السبیل.

دانش آموزى هستم که زیاد به عرفان فکر مىکنم و گاهاً احساس مىکنم که میل به طى مراحل عرفانى را دارم به نظر جنابعالى چه باید بکنم؟
بسمه تعالى؛
سیر در مراحل عرفانى وجوب شرعى ندارد وظیفه شما پس از تحصیل اعتقادات صحیحه، عمل به رساله عملیه است. و از ورود در مراحل عرفانى ولو به کمک استاد از آن نظر که بیم اشتباه در تعیین استاد حقیقى و خوب ضلالت در عقاید و اعمال هست باید اجتناب کرد، والله الهادى الى سواء السبیل.

خواندن کتب على شریعتى را براى جوانان چگونه مىدانید؟
بسمه تعالى؛
کتابهاى وى مشتمل بر مطالب غیر صحیحى است که مجال تفصیل آنها نیست و به کتب مورد اطمینان مراجعه شود، و سعى کنید کتبى را جهت مطالعه انتخاب نمایید که شما را در جهت نیل به کمال اخلاقى راهنمائى نماید تا بتوانید ایمان را در خود بیمه کنید مانند کتب مرحوم علاّمه مجلسى و کتبى که مرحوم حاج شیخ عباس قمى آنرا تألیف یا تلخیص نموده است و عموماً به کتبى مراجعه کنید که هدف مؤلف تقویت ایمان در قلوب مؤمنین باشد، والله الموفق.

اینجانب طلبه جوان هستم و علاقه مندم فلسفه بخوانم لکن خوف انحراف دارم بفرمایید چه مطالبى از فلسفه را بخوانم؟
بسمه تعالى؛
مباحثى از فلسفه که مساسى با عقاید دینى ندارد مانعى ندارد و آن مسائل فلسفى که با عقاید دینى مساسى دارد و متعلم در آن موارد عقاید دینى خود را بتواند حفظ کند و به شک و تردید نیفتد ولو بواسطه بیان معلّم آن نیز مانعى ندارد، والله العالم.

طلبه اى هستم که همواره از اینجانب در خصوص عزادارى سؤال مىشود نصیحت بفرمایید عزادارى باید چگونه باشد؟
بسمه تعالى؛
در عزادارى از اعمالى که عنوان حرامى بر آن منطبق مىشود باید پرهیز کرد و از امورى که موجب سوء استفاده دشمنان اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) است باید اجتناب نمود ولى ذکر فضائل اهل بیت (علیهم السلام) و عزادارى بصورت دسته هاى سینه زنى و مواکب حسینى که موجب زنده نگهداشتن خاطره مظلومیت و سیره اهل بیت (علیهم السلام) و بیانگر کرامات آن خاندان باشد از عبادت است، والله الموفق الى سواء السبیل.

با توجه به اینکه اینجانب دانش آموز هستم و همواره در صدد ارتقاء معنویت خویش مىباشم بعض کتب معتبر دعا را ذکر کنید تا بتوانم از آنها استفاده کنم؟
بسمه تعالى؛
بعضى از کتب معتبره دعا عبارتند از: مهج الدعوات، مصباح الزائر، اقبال الأعمال مرحوم سید بن طاووس، مصباح المتهجد مرحوم شیخ طوسى، المصباح والبلد الأمین مرحوم کفعمى، و مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمى، زاد المعاد مرحوم مجلسى، والله الموفق.

اینجانب طلبه جوانى هستم که گاهاً مشاهده مىکنم فامیلهایمان مسائل شرعى را مراعات نمىکنند آیا مىتوانم قطع رحم کنم؟
بسمه تعالى؛
قطع رابطه با رحم جایز نیست مگر اینکه نهى از منکر موقوف به قطع رابطه باشد و بغیر آن ممکن نباشد و احتمال بدهد که با قطع رابطه شخص مزبور متنبه مىشود و در غیر این صورت نمىتواند قطع رابطه کند بلکه باید با شخص مزبور مراوده کند و او را امر به معروف و نهى از منکر نماید ولو اینکه احتمال بدهد که پس از دفعات متعدد در او تأثیر بگذارد، والله العالم.

متأسفانه مظاهر فساد در جامعه رواج یافته بفرمایید وظیفه یک جوان چیست؟
بسمه تعالى؛
این قبیل امور از ابتلائاتى است که مسئولین امر باید متوجه بشوند و آنها را از جامعه اسلامى ریشه کن کنند ولى وظیفه شما فعلاً غیر از امر به معروف و نهى از منکر چیز دیگرى نیست، والله الهادى الى سواء السبیل.

طلبه اى هستم که با مشکلات مواجه شده ام به طورى که ادامه زندگى حرجى شده مىتوانم ترک تحصیل کنم؟
بسمه تعالى؛
چنانچه تحصیل با چنین وضعى براى شما حرجى است مىتوانید ترک تحصیل کنید و اگر بتوانید صبر کرده و مقامات عالیه را با توفیق الهى و با تحمل زحمات بدست آورید بهتر است و این چنین نیست که تا آخر با این گرفتاریها و مشکلات مواجه باشید "ومن یتق الله یجعل له مخرجاً ویرزقه من حیث لا یحتسب" و به اجر و مقامات اخروى انشاء الله نائل خواهید شد، والله العالم.

آیا مىتواند یک شخص جوان ورزش را شغل خود قرار دهد؟
بسمه تعالى؛
جوان مسلمان باید شاغل باشد خداوند متعال جوان بیکار را دوست ندارد و شغلى که در شرع مطلوبیت دارد شامل ورزش نمىشود مگر اینکه ورزش امر تبعى باشد، والله الموفق.

شیعیان خارج کشور ایران حقایق دینى و احکام شرعیه را از چه کسى باید اخذ نمایند؟
بسمه تعالى؛
حقائق دینى و احکام شرعیه را باید از اهل آن اخذ کرد و اهل آن در حوزه هاى علمیه و مراکز علمى دینى هستند، لازم است عده اى از جوانان مسلمان کشورهاى دیگر هم به حوزه هاى علمیه بیایند و پس از آشنائى با مکتب اهل بیت (علیهم السلام) و تعلّم احکام شرعیه به بلادشان رفت و آمد کنند و مردم را با مذهب اهل بیت (علیهم السلام) و احکام الهى آشنا کنند، والله العالم.

شیعیان خارج از کشور را نصیحتى بفرمایید انشاء الله خداوند به شما طول عمر فراوان عنایت فرماید؟
بسمه تعالى؛
شیعیان محترم در سر تا سر جهان باید طورى رفتار کنند که سایر مردم وقتى آنها را مىبینند به مذهب رغبت کنند و چنان به نظر برسد که این رفتار به تربیت ائمه (علیهم السلام) و اصحاب و به برکت علماء شیعه است و خداى ناکرده کارى نکنند که وهن بر مذهب شود و توجه به حدیث شریف "کونوا زیناً لنا ولا تکونوا شیناً علینا" داشته باشند، خداوند همه را موفق نماید و من به آنان دعا مىکنم.

به شیعیان خارج از کشور امروز از طرف بعض که به تعبیر جنابعالى ضال و مضل است شبهه مىکنند و قلب آنان را نسبت به مذهب دلسرد مىکنند بفرمایید وظیفه ما چیست؟
بسمه تعالى؛
خداوند همه شیعیان عزیز را از کید فتنه جهّال در امان بدارد مذهب ما بواسطه حقانیت اهل بیت (علیهم السلام) قابل خدشه نیست و اینکه مىبینید بواسطه عقل ناقص خود بعض شبهات را مطرح مىکنند از قلّت علم آنها و عدم معرفت آنها به احادیث و منابع ماست و ما تا آنجا که شده جوابشان را داده ایم در هر حال وظیفه تمام شیعیان است در مقابل اینگونه شبهات بایستند و از علماء متبحر سؤال کنند، انشاء الله خداوند موفق نماید.

از چه کتبى باید اجتناب نمود؟
بسمه تعالى؛
کتابهائى که موجب گمراهى و تشکیک در اصول دین و مذهب و سستى در عمل به احکام یا فساد اخلاق بشود کتب مضلّه است و باید از آنها اجتناب کرد.

چه کتابهاى اخلاقى را مطالعه نماییم؟
بسمه تعالى؛ کتبى را انتخاب نمائید که غرض مؤلف این بوده که خواننده را با حقایق وجود و سوق به معنویت و پرهیز از گناه آگاه نماید و کتاب مشتمل بر مطالبى باشد که ایمان را در قلوب مؤمنین تقویت نماید، والله الهادى الى سواء السبیل




  • کلمات کلیدی :

  • ::: سه شنبه 85/8/30 ::: ساعت 8:41 صبح ::: ردپای دوستان: ردپا